Wil je een succes maken van je crowdfunding dan is het belangrijk dat je je project bekend maakt. Meer dan een kwart van de middelen die met crowdfunding opgehaald wordt, komt uit uw directe omgeving, van mensen die bekend zijn met uw werking of project.
Een sterke start uit eigen omgeving kan (door een soort hefboomeffect) de rest van het geld vlotter doen binnenkomen.
Het is dan ook heel belangrijk om deze mensen op de hoogte te brengen van uw vraag. Dit kan door:
1. Je eigen website en nieuwsbrief
Plaats een link op je eigen website of schrijf een artikel over je project in je nieuwsbrief.
2. Je eerste 10 potentiële sponsors
Bedenk welke tien personen uit je persoonlijke relatiekring het meest zullen geïnteresseerd zijn om je te steunen. Stuur hen een persoonlijke uitnodiging met een link naar je project.
3. Activeer je netwerk
Informeer je persoonlijke contacten ruim vooraf over je plannen. Dit verhoogt de kans op een relatief snelle financiering van de eerste 20% van je crowdfundingproject. Deze sterke start kan (door een soort hefboomeffect) de overige 80% vlot doen binnenkomen.
4. Gebruik de sociale media
Deel de link naar je project via sociale media, zoals Twitter, Facebook, snapchat, instagram of Linkedin.
5. Schakel de pers en influencers in
Leg een contactlijst aan van journalisten en invloedrijke bloggers. Zij zijn immers in staat om een grote groep mensen te beïnvloeden. Schrijf deze contacten enkel aan als je belangrijk nieuws te melden hebt.
tips voor het schrijven van een persbericht vind je hier: https://schrijf.be/nl/blog/copywriting_tips_persbericht
6. Zorg dat je project ook offline zichtbaar is
Digitaal is het makkelijk om mensen een link te sturen naar je campagne, maar zorg ook dat je offline zichtbaar bent. Deel flyers uit of hang posters op aan school, winkel of vereniging. Hoe meer mensen weten dat jullie giften of helpende handen nodig hebben, hoe beter. Let er wel op dat je de campagnelink goed overneemt!